Friday, October 21

Get To Know Syaitan [GTKS] #1

[GTKS] #1



Get To Know Syaitan is a series to get to know the tricks of Syaitan, because one who master his enemy will win the battle (anonymous) and katanya Umar, "Barang siapa tidak mengenal jahiliyah berarti dia tidak mengenal Islam". Maknanya kalau kita tak kenal musuh kita, macamana kita nak kenal Allah kan? Yelah, rasa macam tengah beragama, rupa-rupanya tidak.

Contohnya, bila kita dah semakin dewasa kan, kita pun timbul la rasa minat kepada pasangan berlainan jantina (kalau tak ada tu bahaya! dan kalau bersamaan jantina lagi bahaya!) maka kita pun mula mengenali dia, dan alhamdulillah, dia bagi respons, makanya dah lama2 kita pun nak lah hubungan diberkati Allah kan, kita pun kejut dia bangun Qiyamullail (Qiyam tuh!), dua2 bukak handphone loudspeaker or bukak skype, then sama2 tahajjud, yang si perempuan boleh la dengar bacaan Quran dan tangis esakan si lelaki bila membaca ayat tentang neraka (ok, superr over. haha), but then, diorang exchange2 hadis dan ayat Quran dan etc2. Bukannya pergi dating berdua-duaan dekat tetengah taman keriangan. Should be alright la kan? Alhamdulillah, macam nilah yang kita idam-idamkan, NOT.

Ok if this happens bila dah kahwin, alhamdulillah sangat barakah la perkahwinan tu, tapi if this happen before the marriage, then something is totally wrong, definitely wrong. Masa Qiyam tu, si lelaki baca surah an-Noor, "katakanlah pada lelaki beriman, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka.." laki tu pun tundukkan pandangan daripada laptop yg terpampang skype perempuan tu, "dan katakanlah pada wanita yang beriman, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka.." si perempuan pun tunduk jugak, sama-sama tunduk mematuhi Allah. Pelik tak? (Ok, obviously contoh sangat exaggerate) but then, tak ke mereka memahami ayat-ayat cinta dari Allah tu? Kalau dah pandangan pun tak boleh apatah lagi contact2 selalu kan? [Noor: 30 & 31]

Ni satu contoh syaitan mengindahkan sesuatu perkara maksiat. It is called Tazyin. Kata Allah, syaitan kata, "ya Allah, sebab kau telah memutuskan aku sesat, maka aku akan (liuzayyinalahum) memperindahkan kepada Adam dan zuriyatnya, dan aku akan sesatkan semuanya." [Hijr: 39]

So guys, #1 is tazyin, mengindahkan. Syaitan akan selalu mengindah-indahkan pada kita apa yang tak sepatutnya indah. Contoh rumah yang dah usang dah nak reban kan, sebab si agen hartanah ni nak untung banyak, dia sembunyikan kecacatan rumah tu atau dia tazyinkan indahkan rumah tu dengan cat yang baru menutupi rekah rekah di dinding, retak-retak dekat lantai di cover dengan sofa, kayu tingkap yang dah kosong kat dalam kena makan anai-anai di cat je atas tu bagi nampak baru. Si pemilik masuk je rumah tu semua reban, pintu cabut dari engsel, tingkap jatuh, rekahan makin jelas, leaking rumah tu. Terdedahlah segala-galanya.

Yang hakikatnya kalau dosa itu dosa jugak, tapi syaitan indahkan itu sampai kita tak nampak cacat celanya. Maka berhati-hatilah dengan tipu daya syaitan yang pertama ni. Pasti dunia kita yang kita lihat indah saban hari ni penuh dengan keindahan yang direka oleh syaitan, kan?

Kita nampak pelakon-pelakon/penyanyi-penyanyi Korea yang penuh bergaya dan kiut miut, kita asyik ikut bola dan minat pada Manchester City bagai nak gila, even boleh bergaduh putus kawan sebab sorang kata offside, sorang kata tak (ntah pape), kita disajikan dengan kehidupan yang luxurious oleh kayawan kayawan yang kita tengok dalam majalah-majalah dan muka tv, kita dikaburi dengan percintaan sempurna dan sejati Romeo dan Juliet, wedding fairytale yang makan berjuta ringgit bagai nak rak (semua pun teringin nak ada wedding macam tu jugak), dikaburi dengan uang dan kerjaya yang menjanjikan kebahagiaan tapi at the end, semuanya kosong, kosong belaka. Kebahagiaan yang dijanjikan itu hanyalah mainan senda gurauan, hasil tipu daya siapa lagi kalau bukan si syaitan.

Nak salahkan syaitan pun tak jadi apa jugak, syaitan pun berlepas diri dari kita nanti bila dalam neraka, dia kata, 'Allah dulu dah janji dah kat hampa, dan Dia penuhi janji dia, aku janji jugak, tapi aku tipu la, la pasaipa pulak, aku ajak ja, yang hampa pi ikut tu buat apa? La ni jangan dok caci aku la, caci diri hampa tu. Aku nak tolong bukan boleh, hampa nak tolong aku pun lagi la tak boleh..' [Ibrahim: 22]

So jom peratikan hari ni, apa yang syaitan indahkan di mata kita, kesan dan cuba jauhi godaan syaitan tu. Nanti, tunggu next time [GTKS] #2 pulak ye?