Saturday, October 29

Perubahan Itu Payah

Siapa kata perubahan itu senang?

Meh sini nak lempang biar bersepai gigi-gigi tu. (garang tak?)

Yet, kita tengok perubahan 'Umar si pemisah haq dan batil tu macam mudah je kan? Dia marah dengan Nabi, nak pergi bunuh, tiba2 dengar adiknya baca Quran, terus rasa nak masuk Islam. Ye, bila kita baca suatu cerita dan berita atau situasi yang kita sendiri tak pernah duduk dalam kasut mereka (baca: be in their shoes), kita mengatakan (lebih kepada merasakan) ianya sangat mudah seperti senangnya kopek kacang Nganyin dan makan, dan kopek lagi dan makan lagi sampai habis sebungkus, lepastu buat 'thumbs up', kerana sangat senang dimakan begitu saja.

Hakikatnya, ia satu proses yang panjang. Pokok tak membesar overnight, lalang tak memanjang overnight, buah durian tak jatuh overnight (yes dia jatuh pada waktu malam, tapi 10 tahun kot nak tunggu pokok besar baru dapat hasilnya dia yang sedap tu), dan manusia obviously tak membesar overnight. It is a process.

Bila kita (baca: ye kita kita termasuk saya) tersedak satu hari tengah gelojoh-gelojoh melapah kegembiraan duniawi dan melantak what we thought/taught happiness (bukan potong salah satu ye, kita memang diajar untuk berasa gembira pada sesuatu yang sepatutnya bukan gembira macam masa kecik dulu di ajar buah oren itu oren, maka lama lama diajar, kita sendiri fikir bila fikir buah oren, kita akan ingat kaler oren, err paham ke?) Anyway, tengah-tengah menketedarah dunia sampai tak ingat dunia tu, tiba-tiba terlekat (alhamdulillah la terlekat) dan tersedak, terhembus keluar balik isi-isi yang sedap tu. Suddenly kita sedar, dalam melihat cebisan-cebisan 'dunia' yang kita tersembur tadi tu rupanya sangat jelik dan tak ingin kita telan balik.


Pastu ada orang tepuk, (mama ke, abang ke, sahabat usrah ke, naqib ke, kawan sebilik ke, ustaz azhar idrus ke) dia tepuk-tepuk belakang kita, 'ha tu la, cek habaq dah kat hampa, hampa gelojoh jugak makan 'dunia' ni'. Kita pun tersipu-sipulah kemaluan. Seharusnya teruslah kita ucap alhamdulillah bila mana kita yang dah gemuk dengan dunia ni, ingin diet dan kurus semula. Ye sedar ataupun tidak, walaupun badan kita semua dah terlalu disarati dengan lemak lemak korea, lemak-lemak movie barat, lemak-lemak cinta, lemak-lemak kemalasan, lemak-lemak kesenangan dan lemak-lemak etc etc, sehingga kita terlalu penat untuk beribadat pada Allah seperti penatnya seorang yang gemuk untuk bermain bola selama 90 minit sebagai striker (wah, position favourite saya).

Maka sesiapa yang tengok rancangan orang gemuk gile nak jadi kurus tu (Biggest Loser eh?), pasti tahu yang perjalanan seorang yang gemuk untuk jadi kurus tu sangat sukar. Ia penuh cabaran mental dan fizikal dan it is an endurance. Oh anyway, sedar tak Biggest Loser tu macam kindof perli jugak? Seakan-akan nak cakap orang gemuk ni memang loser. Dan kita-kita semua yang gemuk dunia ni memang sangat-sangat loser dan kita cuma akan tahu bila ditimbang nanti. (in Mahsyar)

So bila kita tersedak dan termuntah balik isi dunia tu, kita pun terasa tercari-cari teraba-teraba sentuhan Ilahi. Dunia yang dah berkeladak dalam hati ni ingin kita cuci bersih biar ia suci hanya untuk Ilahi. Tapi seperti Ibrahim a.s. ketika hendak membawa Ismail anaknya untuk disembelih, syaitan datang menerpa cuba menggagalkan Ibrahim untuk mendekatkan diri dengan Allah. Ibrahim a.s., bapa kita yang haneef itu, merupakan sosok yang lurus yang sentiasa mengiakan apa saja perintah Allah sehingga ia menjadi begitu rapat dengan Allah, maka ia ambil batu dan melontar ke arah Iblis itu, 'auzubillahiminssyaitonirrojim! dan terus melontar sehingga kita sekarang pun yang ke hajj ikut melontar.

Godaan syaitan itu pastikan datang. Seperti seorang perempuan yang hanya lalu di depan kedai Gulati's, hanya lalu, tak niat pun nak beli, tiba-tiba kain-kain di dalam Gulati's tu melambai lambai seakan akan memanggil-manggil mereka untuk masuk dan memuaskan nafsu mereka. Sungguh syaitan itu ada di mana-mana, it's in our veins, it's in our heart even. Kata Nabi, lebih kurang maksud dia, syaitan ni dok bertenggek dekat hati manusia, bila kita lupa pada Allah, dia akan datang goda, tetapi bila kita ingat Allah, syaitan akan berundur, but it's there.

Dan apatah lagi ingin berubah. Syaitan bencikan perubahan. Of course perubahan cuma ada dua, satu perubahan dari baik ke beruk (oops I mean buruk), dan perubahan buruk ke baik. Syaitan benci perubahan yang kedua dan cinta perubahan pertama. Memanglah seseorang yang dah pasti masuk neraka, pastilah ingin mencari teman mereka seramai-ramainya, macam anda yg belajar medicine/guru yang dari kecik tak pernah keluar langsung dari negeri, sekolah rendah dekat kajang, sekolah menengah dekat bangi, universiti dekat bangi, tiba-tiba dihantar ke kawasan pedalaman Sabah, adakah anda ingin ke sana sorang2? Mesti nak ada peneman kan? (Of course tak maksudkan langsung Sabah tu macam neraka, I love Sabah I've been there couple of times. This is an unparallel comparison)

Syaitan will do whatever it takes untuk buat anda makan balik muntah, isi-isi yang anda tersedak tu. Lalu ke nak makan balik muntah? Well, syaitan akan hiaskan sampai anda lalu dan berselera balik untuk makan muntah anda tadi dan ia akan buat anda craving for more and more. Yucks! But then, banyak je orang yang makan balik, sikit-sikit dia cuit roti yang dah hancur penuh dengan air liur and sikit-sikit hijau kahak tu. Kalau kita tak stop dan pegang tangan kita halang dari cuit lagi, lama lama akan jadi lebih parah lagi.

Perubahan itu mulia dan Allah cintakan seseorang yang berubah keranaNya. There's nothing else greater than that. Orang yang dah tersedia laju seperti Usain Bolt tu bila dia menang, orang memang tak kesah lah kan, dah dia super laju. Tapi bayangkan Watson Nyambek yang dah retire sekarang ni, tiba-tiba dia rasa nak join track balik, training gila-gila, jumpe pakar tu pakar ni, belajar dengan sheikh tu ustaz ni, belajar dengan kegagalan masa lepas etc2. then tiba-tiba dia menang lumba lari dengan Usain Bolt. Pastilah lagi ramai peminat Watson Nyambek itu dari sebab perubahan dia. Of course kita berubah bukan sebab nak orang adore kita, oh dulu dia ni super jahat, sekarang super baik. (Wooooooooo power gila, hang qowiey, aku dok.) Tapi kita semua inshaAllah, nak berubah sebab Allah and only sebab Allah.

Perubahan itu payah dan pahit kerana syurga itu senang dan manis. Pemandangan puncak gunung pasti menghilangkan penat lelah pendakian. Perlu ada kesejukan malam untuk ada sinar pagi, seperti perlunya ada hujan untuk ada pelangi. Perubahan itu akan jadi manis, bila kita dengar Allah kata, 'wahai jiwa yang tenang, mai lah pada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diridhai, maka joinlah clan hamba-hambaKu, dan masuklah syurgaKu' (Fajr : 27-30)

Jom berlari pantas kepada Allah.

"Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada surga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa," (AliImran : 133)


Psst, nak tau secret Usain Bolt lari laju?






This.


What holds you back is gonna make you stronger. Once you've passed your ujian-ujian dari Allah, it will make you stronger than ever. So don't give up!

No comments: