Friday, October 14

Rahsia Kejayaan Orang Berjaya (?)

Rasanya, dah tiba masa untuk buat perubahan. Buat renaissance sikit pada blog ni dan juga perubahan pada diri. Bak kata Evanescence, 'Bring me to life!'

Dalam setiap zaman mesti ada mujaddid yang memperbaharui agama, dalam omputih punya zaman pun ada mujaddid2 mereka dan renaissance era bagi bukti yang sangat kukuh akan perubahan mereka, dari malam-malam hidup tak berlampu, kepada Las Vegas yang tak pernah padam lampu setiap malam, dari raja-raja yang mandi 2 kali je setahun kepada terlebih-lebih menjaga keperibadian, kesucian, kecantikan (botox, cosmetic, cosmetic surgery etc). dari mengikut trend Islam dan excited kalau dapat sambung belajar oversea dekat Baghdad tu kepada orang Islam mengikut trend orang barat, kita yang excited dapat sambung belajar Oxford. (of course tak salah la nak excited kan)

Maka perubahan tu penting, untuk masa depan dan kehidupan anda. Orang yg tak berubah ialah orang yg hidup dalam masa lampau dia, dok heret kegemilangan dia dulu, padahal dah basi dah. Dulu dia hot dan charming dan paling hot stuff la dekat sekolah, sekarang dah gemok gedempol tapi still perasan dia hot stuff. Orang yang dulu masa dekat uni paling hampeh, sampai la sekarang masih hampeh lagi. Orang yang dulu masa dekat sekolah rendah baca doa 2 3 kerat tu, sampai sekarang dah jadi bapak 2 3 orang anak pun, ye masih baca doa 2 3 kerat tu.

Orang yang berubah juga ialah orang yang bertaubat. Oh mungkin terbalik, orang yang bertaubat ialah orang yang berubah. Tak kesah lah mana satu tapi yang pentingnya, apa yang penting ialah mana mungkin orang yang bertaubat tak berubah kan? Si pentaubat pastilah seorang yang punya keazaman yang tinggi untuk berubah, bukan longlai longlai teragak-agak nak buat decision untuk berubah. Dan pastilah perubahan adalah satu yang susah. Sape hok hari nie die supo nge hari hok smale, merugilah akan dia, dan sape hok hari nie btamboh teruk dari hari smale, celakolah akan dia.

Berubah juga tick list orang orang hok bakal masuk syurga. Kata Allah, seriusly, sape-sape yang berusaha untuk berubah die lah hok berjaya. Dok berubah agi, tapi berusaha. Susah kan nak tinggal rokok, tapi kalau berusaha kurangkan, kalu mati, Allah kira hok usaha and azam kita tu nok tinggal rokok, dapat pahala wat masuk syurga inshaAllah.

Pernah dengar cerita si pembunuh kejam? Dah sesedap bunuh 99 orang, dia rase nyesal dan nak jadi baik, jupe la dengan sorang tok guru ni hok kate, 'gi mati mu, mu bunuh 99 ore doh mu nok tobak eh? sapa kiamat pun mu doklehnye, pembunuh tokde hati peruk.' mungkin gini la kot dia kata wat pembunuh tu marah and terus bunuh tok guru tu, cukup 100 orang. pahtu dia nyesal smule, jalan-jalan jalan, jupe la sorang lagi tok guru hok molek skik, 'guane ni, saye doh bunuh 100 ore doh tok,' tok kate,'aywah, ma fi musykilah, innallahal ghafur arrahim, izhab anta ila sekian sekian makan' (oh, xde masalah, Allah maha pengampun dan maha penyayang, pegi lah kamu wahai pemuda ke sekian sekian tempat') laki tu pun gembira lah diberi keyakinan dan hope, dia pun start his journey to the village, alih-alih on the way tu, mati pulok tengah jalan, tak sempat tobat lagi. Agak-agak masuk syurga tak? Malaikat confuse nak amik masuk syurga ke neraka, Allah kata kire pejalanan die hok mane dekat, dengan tempat tu or tempat asal, dan of course dia masuk syurga. In short, azam dia yang tinggi nak berubah yang wat dia masuk syurga.

Nabi cakap siapa yang bercita-cita untuk berbuat baik, dapat 1 pahala, dan kalau dia buat, dapat 10 hingga 700 pahala, siapa yang bercita-cita nak buat maksiat, kalau buat dapat 1 dosa, dan kalau dia tak jadi buat sebab takut kat Allah, Allah bagi dia 1 pahala. 

Dahtu, ape lagi, berazam la nak jadi hafiz/hafizah Quran, nak jadi millionaire lepas tu nak donate kepada orang Palestin dan Afrika dan Middle East, Afgan, Iraq, India, Pakistan, Bangladesh, Papua (haih, banyak jugak negara orang Islam yang tengah merana sekarang), berazam lah bersungguh nak berjaya dalam kerjaya dan career so dapat menyumbang kepada world peace, kepada keharmonian negara, kepada agama, berazamlah untuk jadi orang yang menyumbang kepada jalan Allah dengan seluruh tenaga, setiap titis darah dan keringat dia, setiap sen yang keluar dari perut bumi dan turun dari langit, setiap saat hidup dia, semata-mata kerana Allah je. Berazamlah, untuk berubah.

Aceh, ending bukan main lagi, padahal nak cakap pasal nak tukar layout blog, tukar style sikit2 (yelah before ni asik melancholic, dramaswasta, ayat panjang melebor cerita pasal kesedihan yang tak sudah2, etc2) nak jadi more approachable (okay, cube jadi) kalau tak jadi, takpelah, at least dah cuba (dan berazam) untuk jadi lebih baik. 
A muslim who settles on what he has is never a muslim, a muslim is one who finds and struggles to better himself in any way any position that he can, because he knows, the one who purify himself is the winner, and surely the winner is rightly belong to jannah. 
So, katakan Jom! untuk berubah! ^_^


No comments: