Tuesday, January 10

Oh Bulan!


Manusia!

Ya awak, yang tengah skrol mouse tu, takpun tengah gerakkan jari tu, cuba berhenti kejap, sekejap je, promise! Cuba bangun and pergi ke jendela wak (jangan risau takde hantu or orang nak 'gahh!' or surprise birthday pape), cuba renung ke arah barat, ha, cuba awak tengok ape ade atas sana?

Wawawawa bulan! Cantikkan? Bulan tu dah lama menunggu awak, bagai pungguk rindukan bulan, dia hias dirinya dengan penuh kecantikan dan keasyikan duduk tunggu sepanjang malam mana lah awak ni dia nak buat awak teringat akan kebesaran Tuhan apabila melihatnya. Setiap malam dia keluar memperaga, kadang2 dia merajuk menyembunyi diri dari awak, kadang2 dia senyum sampai ke telinga tahu awak sedang berduka, tapi awak terlalu leka dengan kehidupan dunia, tak sedar kecantikan alam mengelilingi mengajak ktita semua bertasbih kepada Allah Maha Esa.

Haritu ada orang share article, http://9gag.com/gag/1512290?ref=fb-share (rujuk sini) sorang mamat violinist terhebat atas bumi ni, pemenang Pulitzer Prize, Joshua Bell, main secara free masterpiece di Metro Station. Sepanjang 45 minit dia berdiri bermain habis satu lagu tu, cuma beberapa kerat saja yang berhenti dan menghayati, dan beberapa dollar masuk ke bakul depannya, sedangkan dia baru sudah selesai konsert di panggung tempat manusia menabur puluhan ribu semata mata untuk mendengar keindahan gesek biolanya.

Nak compare, tapi tak sama indahnya, bulan, bintang, matahari, senja, subuh, terbit mentari, sinar dhuha, embun, langit biru, burungan dll yang sentiasa dimainkan di hadapan mata kita menyalurkan ketenangan, namun terlalu ramai yg leka mencari ketenangan entah kat mana dengan pil disko lagu playstation bola awek rakan movie shopping etc sedangkan ia tak kekal dan cuma plastik. Berhabis beribu ringgit untuk sekelumit rasa, berpuluh tahun membanting tulang ingin membina kediaman yang indah untuk menenangkan seketika sebelum kembali menstresskan diri di atas jalan raya on the way ke kerja, sedangkan bertebaran kejadian Tuhan yang mampu mengoffer ketenangan sebenar dalam refleksi kehidupan dan ketuhanan.

Awak, dengan mengingati Tuhan saja hati kan tenang. Belum sampaikah masa kita reflek diri dengan bukti-bukti kejadian diri serta alam ini serta hari-hari kita untuk jadi hamba yang lebih berterima kasih pada Tuhan?

No comments: