Wednesday, August 19

Umat Islam tak membaca!

Panas.

Pedas.

Aku kena sound semalam dengan seorang alim ulama' yang pakar dalam bidang dakwah. Direct je beliau sound aku. Sambil memegang sebuah buku yang ditulis oleh Pope berjudul Pope and The Dialogue, beliau berkata," Kenapa kamu tak baca buku ini? Saya tau ada dua sebab, sebab pertama, harga buku ni, GBP 9.99. Mahal! Kertas dia pun macam nak terkoyak, paperback, tak sesuai dengan harga buku ni." Aku pun pk la, betul gak tu, mahal gile. Baik buat makan duit tu.

Beliau pun berkata lagi depan aku, "Lagi satu sebab apa?". Aku diam terkelu, tak tau nak cakap apa. Beliau pun menjawab, "Sebab masyarakat Islam bukan masyarakat yang membaca! Kalau bagi buku ni free pun orang Islam takkan baca! Nak tanye sikit, apa wahyu yang pertama turun? Iqra! Bacalah. Tapi wahyu yang pertama ni pun umat Islam tak ikut, apatah lagi yang lain2?"

Aku terkelu terus.

Zaasss.

Tepat mengena jantungku.



Allayarham Sheikh Ahmed Deedat memang tajam pemikiran dia. Kata-kata dia memang kritis dan tepat. Beliau lah yang sound aku semalam masa tengok youtube.



Aku kena start membaca.

Seriously. Ilmu itu penting.


اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ

Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk),
(Al-Alaq : 1)




No comments: