Wednesday, November 4

Dua Bulan Penuh Dosa

tatkala iman menggunung tinggi,
satu suara bergema lagi,
menggoncang iman di hati,
membuat diri ternanti-nanti,

hari demi hari dilalui,
iman mula menggoncang bak gempa bumi,
meninggalkan jalan diredhai,
menuju sisa jahiliyah kembali,

hari demi hari dijalani,
keseronokan dunia meliar dalam diri,
gelak tawa riang melupakan janji,
tak sedar diri menyimpang dari jalan ini,

hari demi hari disusuri,
dosa demi dosa dicari,
ya Allah, kenapa aku jadi begini,
ya Allah, jangan biar aku sendiri,

terasa hidayah lari meninggalkan diri,
terasa jahiliyah menerkam kembali,
ya Allah, aku tak mahu begini,
ya Allah, aku ingin diredhai.

kembali ke sini dalam keadaan sembunyi,
bertalam dua muka dengan sahabat sendiri,
mencuba dan terus mencuba mencari,
hampir ketemu namun hanya Tuhan mengetahui.

ya Allah besarnya dosaku dua bulan ini,
meninggalkan jalanMu, pulang ke jahili,
ya Allah jangan kau tarik lagi hidayah ini,
tak ada penggantungan selainMu ya Rabbi,

setapak demi setapak,
selangkah demi selangkah,
aku harus bangun berlari,
kerana masa tak menanti,
kerana keredhaan itu perlu dicari,
demi syurga yg abadi...

No comments: