Tuesday, February 22

Egoiskah Kita?

Kadang-kadang kita dengar satu perkara yang baik dan terasa 'hmm, whatever' ataupun 'ala, rilek sudah'. Sukalah nak ingatkan kat sini, mungkin itu satu bentuk ego. I hope it is not, but it might be. Kenapa tiba-tiba cakap pasal ni? Sebab consequence-nya sangatlah besar dan dahsyat, it is hellfire if we're not careful enough. For Rasulullah pernah bersabda:


Takabur (Hadis) - “Tidak akan masuk Syurga sesiapa yang ada di dalam hatinya sebesar biji yang halus daripada (sifat) takabur, lalu berkata seorang lelaki: Sekiranya seorang lelaki itu suka kepada pakaian yang elok dan kasut yang baik, (lalu) sabda Rasulullah S.A.W lagi: Sesungguhnya Allah itu cantik, Ia suka kepada yang cantik. Takabur itu adalah tidak mahu menerima kebenaran dan menghina orang lain." -
 Riwayat Muslim daripada Ibn Mas'ud

Walau sebiji yang halus, tidak akan masuk syurga, itu satu perkara yang sangat besar dan mustahak. 

Pernah kita mendengar orang membaca Quran dalam solat atau luar, dan bacaannya biasa, 'hmm, bosannya dia baca', 'eh, idgham tu tak berapa nak kena', 'eh, apa imam ni, sebut 'ro' pun tak betul'. 'la, tajwid tah ke mana, bacaan lintang pukang, aku baca lagi baik dari dia'. Mungkin biasa, biasa itu bahaya.

Tak kurang bila memandu, dan ada kereta cabuk memintas kita, 'Hoi, kerek gila driving, kancil je pun. Jaga ko, ni Evo kot' sambil kita memecut laju mengejar kereta tu dan memintasnya sambil melontar jelingan yang sangat tajam. Pernah? Pernah itu bahaya.

Ataupun bila mana seorang lelaki yang pakaiannya bukan seperti Sheikh atau Imam atau berketayap, melontar nasihat pada kita, dan hati kita menepis. Allah. Buruknya. 'Eleh, macam hang tak pernah buat jugak dulu, sibuk nak jaga tepi kain orang, blah laa wei, blagak alim konon!'. Tak pernah kata, tapi pernah terasa dalam hati? Terasa itu bahaya.

Banyak lagi contoh kalau nak kira. Nak lagi? Okay2.

Bila seorang ni melantunkan bacaan dari kalam Allah, bacaannya nyaring dan mendayu, menerangkan tentang neraka atau hari Kiamat, maka tiada audiensnya yang menangis, atau terasa sebak. Bahaya ke?

Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk tunduk hati mereka mengingat Allah dan kepada kebenaran yang telah turun (kepada mereka), dan janganlah mereka seperti orang-orang yang sebelumnya telah diturunkan Al Kitab kepadanya, kemudian berlalulah masa yang panjang atas mereka lalu hati mereka menjadi keras. Dan kebanyakan di antara mereka adalah orang-orang yang fasik.
Al-Hadid:16

Allah menyoal orang beriman tentang hati mereka yang tidak mau tunduk (kerana ego) mengingati Allah apabila sampai kebenaran pada mereka, bukankah lantunan Quran itu kebenaran? Maka kenapa tidak bergetar hatimu dan tunduk patuh pada Sang Pencipta?

Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah mereka yang apabila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat-Nya bertambahlah iman mereka (karenanya) dan kepada Tuhanlah mereka bertawakkal,
Al-Anfal:2

Ataukah bila kita memakai jubah ketayap, berilmu dan kelihatan warak, apabila seseorang tidak mahu menerima teguran dan nasihat kita, kita melantun dan berkata, 'ah, celakalah engkau, tak nak dengar aku kata, masuk neraka karang, padan muka'? 

Bila manusia ingin menjadi Tuhan dalam menentukan hasil dari usaha, tidakkah itu takabbur? 

Kerana tanggungjawab kita adalah usaha, dan tanggungjawab Allah ialah hasilnya. Berhakkah kita menyoal hasil sedang usaha kita tidak seberapa, sedang diri kita sendiri masih penuh dosa? 

Sedang Nabi S.A.W. sendiri mempersoalkan dirinya apabila kaumnya tidak menerima dakwah. Maka seharusnya kita bertaqwa kepada Allah, mempersoal amal dan dosa kita dan harapkanlah Allah menerima taubat dan amal kita.

Aku hanya diperintahkan untuk menyembah Tuhan negeri ini (Mekah) Yang telah menjadikannya suci dan kepunyaan-Nya-lah segala sesuatu, dan aku diperintahkan supaya aku termasuk orang-orang yang berserah diri.
Dan supaya aku membacakan Al Qur'an (kepada manusia). Maka barangsiapa yang mendapat petunjuk maka sesungguhnya ia hanyalah mendapat petunjuk untuk (kebaikan) dirinya, dan barangsiapa yang sesat maka katakanlah: "Sesungguhnya aku (ini) tidak lain hanyalah salah seorang pemberi peringatan".
An-Naml:91&92

Maka, kita hanyalah diperintahkan menyerah diri dan memberi peringatan cuma. Gunakan segala resource yang ada di dunia untuk melakukan yang itu. Serahlah perbendaharaan pada-Nya.


Wallahua'alam.

No comments: