Wednesday, February 16

It's ok to make mistakes. =)

kita selalu dibesarkan dengan cara dimarahi bila tersalah, diketuk jari bila tak dapat menjawab soalan tajwid, dibaling kapur bila terkedu tak tau jawab math, dijerkah suruh baca kuat oleh teacher yg garang bila kita tak pandai baca english, dimarahi mama bila pasu dibuat tiang gol pecah, dirotan bapak bila dapat report kad merah menyala, (on and on..list sendiri)

cumanya kita tak pernah diajar untuk membuat salah, (tak pernah diajar untuk buat salah?) ya, belajar untuk buat salah. dengan itu kita belajar. buat dengan kehendak kita, bukan atas dasar paksa. seperti Nabi Adam memakan buah khuldi, Nabi Musa meninju mati lelaki Israel, Nabi Nun lari meninggalkan kaumnya. mereka belajar untuk buat salah.

namun, what's follow is crucial, untuk memuhasabah kembali kesalahan, untuk meminta maaf pada yang sepatutnya, dengan itu self konfidennya akan bertambah bagus dan jelas kenapa patut ditinggal perkara salah itu.

oleh itu, biarlah manusia membuat kesilapan, jangan halang manusia membuat silap, kerna ia part of lengkok belajar (learning curve) dalam hidup ini.

ajarlah manusia membuat kesilapan :)

No comments: