Friday, November 18

Tilam Empuk Berharga..


masa tunggu nak tengok Happy Feet 2 (the movie is awesome I tell you) dengan kakak and aisyh tadi, saya jalan-jalan dekat tempat jual perabot/katil/tilam tengah2 Alamanda tu, ada la sorang nama kak Niza (promoter kat situ), sapa saya, bawak saya tunjuk tilam and bantal yang guna some kind of technology NASA in cushioning their astronauts, saya baring lah atas tilam tu and guna bantal dia, pejam mata kejap. lepas tu bila bangun, dia bagitau harga dia berapa, sambil tak henti-henti cerita tentang kebagusan produk tu (ye, memang bagus, u'll see why kejap lagi) pastu when she realises I look broke (tak tau la kan nape dia tunjuk tilam harga ridiculous tu), dia tunjuk tilam yang dia kata dia guna, when I sit on it, haha, it feeeels really cheap (mind you, harga tilam tu shj RM2,400).

so anyway, masa baring tu saya terasa, ah kalau lah kita dapat rasa macamana syurga tu walau sesaat, mesti kita dah tak kesah dengan seribu tahun hidup bermewahan di dunia, dan kalaulah boleh diumpamakan (walaupun pastilah tak sama kan) kesedapan tidur dan berrelax2 di atas tilam tu seperti berada di syurga, mestilah kita sanggup berpayah-payahan mengumpul duit nak beli tilam yang out of the world tu yang harganya RM22,000 tu. yang pasti, syurga itu mahal, we need to fork out every effort in our tiny space of time, and paling penting, strive untuk ikhlas dalam beramal. yes at first, we'll need to paksa ourself into doing something, lama-lama it will become kebiasaan. ingat tak dulu, masa kecik kita kena paksa mengaji iqra'? (mungkin ada yang ok, tapi rasanya ramai yang rasa terpaksa kot) kayuh basikal dari rumah pergi surau petang-petang, bawak iqra', ulang baca benda yang kita rasa dah master dah, baca elok je rasa, but then ustaz still suruh ulang. then time flies, sekarang bila kita baca quran, is it on our own wills or rasa terpaksa lagi? (or sebab Naqib/Naqibah nak check mutabaah amal?? ^_^ )

takpelah, just do it, and do it again, rasa tak ikhlas, just buat je, lagi elok dari tak buat langsung, because you don't know amalan mana Allah tengok, buat buat buat and buat, sampai bila? sampai our time's up. 'allazi kholaqol mauta wal hayata linabluwakum ayyukum ahsanu 'amala' [Al-Mulk : 2]

kalau anda pernah rasa baring atas tilam yang setaraf mercedes benz/bmw tu, mesti anda rasa nak beli walaupun tak ada duit, dan anda mungkin juga berazam, nanti dah kaya, nak beli satu. tapi memang Allah jadikan syurga itu satu-satu daripada perkara ghaib, yang memerlukan kita percaya padanya. Amatlah tinggi darjat mereka yang beriman tanpa melihat Allah itu. (memang kita tak melihat Allah pun kan?) so, jom lah berusaha bersama-sama, berganding tangan dan bahu, mencari redhaNya melalui amal-amal soleh! semoga kita berjumpa di syurga kelak, dan boleh bergurau senda sambil duduk atas dipan dipan dan dipenuhi bidadari dan ditemani isteri dan keluarga tercinta sambil enjoy kebahagiaan yang tiada cacat cela dan tiada penghujungnya!

No comments: