Sunday, May 8

Lisan Arab

tuturnya dalam lisan arab, ku renung ke karpet kusam itu menyapu-nyapunya tanpa sebab. awal tadi aku sedikit memahami penyampaian itu, sekarang entah aku tak mengerti sepatah pun.

tiba terlirik mataku pada air yang jatuh dari pipi seorang tinggi lampai berkulit hitam disebelah aku tatkala sheikh itu meninggi suaranya tegas menyampai sesuatu yang tak ku fahami. ku lihat sekeliling semuanya tunduk hiba khusyuk mendengar lantunan suara itu, sesekali terdengar esak perlahan.


ya Allah, apakah yang dibicarakan khatib hingga mampu meruntun hati manusia-manusia ini? berkerut dahiku cuba memerah ilmu-ilmu arab yang kupelajari tika kecil dahulu, namun kugagal tapi dalam hati ini berdoa agar difahamkan khutbah itu.

sedang berkerut itu, khatib itu mengquote satu ayat yang aku agak familiar. 'ya ayyuhallazinaamanu, ittaqullaha waltanzur ma qoddamat lighad.' Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah pada Allah dan perhatikanlah apa yang kamu lakukan untuk hari esok' (hasyr:18). kemudian manusia yang berdiri itu duduk dan kembali berdiri.

'brothers, let me share with you what I speak of just now in english. I quoted a hadith, "Aqbah bin Amir berkata kepada Nabi Mubammad s.a.w.:"Tunjukkan daku jalan kearah ultimate salvation, keselamatan yang abadi" Jawab Nabi Muhammad s.a.w.:"Jangan banyak bercakap dan tinggallah dirumah dan menangislah mengenangkan dosa-dosamu."" (jangan banyak tanya kenapa jadi melayu pulak)'

si khatib pun menerangkan satu persatu tentang mulut yang menjadi sebab kebanyakan manusia ke neraka, tentang lebih baik tinggal di rumah jika di luar itu penuh kemaksiatan, dan menangislah mengenangkan dosa-dosamu, saat itu air mula bertakung di kelopak mata ini.

memanglah tiada satu apapun yang hendak ku bangga melainkan kita ini semuanya berdosa belaka. aku seru, bertaqwalah pada Allah dan takutlah azabnya. kita cuma menghitung hari untuk mati, dan kita akan dibangkitkan sekali lagi dan amal pasti dihitungi.

si lampai hitam itu amat mulia bagiku. aku tak memahami tika tutur itu dalam arab, tapi dia bisa dan kerana taqwanya pada Allah azza wajal, air mata bercucuran meratapi dosa-dosa yang lampau dan yang terlampau. satu lagi yang kuseru. pelajarilah bahasa arab, bahasa al-quran. "sungguh Kami menurunkannya berupa Al Quran dengan berbahasa arab, agar kamu memahaminya."(yusuf:2) kita tak mampu memahami al-quran dengan sebenarnya jika tidak mampu berbahasa arab.

so, JOM! jaga tutur kata, elak dari maksiat, menangislah akan dosamu dan belajar bahasa arab! :)


'belajarlah bahasa Arab, ia akan menajamkan hikmahmu' - Umar al-khattab.

rihammahsih

No comments: