Tuesday, May 17

Surat Cinta Ilahi

Sangat best kot makna dia. Siapa yang boleh ber-bahasa arab sekali (walaupun sikit), silalah baca dan tengok translation, moga dapat belajar sikit-sikit arab yang dah berkarat tu (haih T_T)

عبادي يبارزونني باالعظائم وأنا أكلؤهم على فراشهم ,اني والجن والانس في نباء عظيم
 أخلق ويعبد غيري ,وأرزق ويشكر سواي ,خيري الى عبادي نازل وشرهم الي صاعد,
 أتحبب اليهم بنعمتي وأنا الغني عنهم ويتبغضون الي باالمعاصي وهم أفقر شيئ الي ,من
 أقبل الي تلقيته من بعيد ,من أعرض عني ناديته من قريب ,ومن ترك من لأجلي أعطيته
 فوق المزيد ومن أراد رضاي أردت ما يريد ,ومن تصرف بحولي وقوتي ألنت له الحديد
 أهل ذكري أهل مجالستي وأهل شكري أهل زيادتي وأهل طاعتي أهل كرامتي وأهل
 معصيتي لا أقنطهم من رحمتي ان ارتابوا الي فأنا حبيبهم فاءني أحب التوابين وأحب
 المتطهرين ,و ان لم يتوب الي فأنا طبيبهم أبتليهم باالمصائب لأطهرهم من المعايب ,
 من آثرني على سواي آثرته على سواه ,الحسنة عندي بعشر أمثالها الى سبعمائة ضعف
 الى أضعاف كثيرة والسيئة عندي بواحدة فاءن ندم عليها واستغفر غفرتها له ,أشكر
 اليسير من العمل واغفر الكثير من الزلل ,رحمتي سبقت غضبي ,وحلمي سبق مؤاخذتي
 .وعفوي سبق عقوبتي ,أنا أرحم بعبادي من الوالدة بولدها

Maksudnya:

Hamba-Ku menyombongkan diri terhadap-Ku dengan berbagai2 jenis kemegahan,,padahal  Akulah yg melindungi mereka di tempat Tidur mereka ..Antara-Ku dan jin serta manusia terjadi berita besar;bahwa Aku yg menciptakan,namun yg disembah adalah selain-Ku,    
  
Aku memberi rezki namun selain-Ku yg disyukuri,,kebaikan-Ku sentiasa turun kepada hamba-Ku, tetapi kejahatan merekalah yg naik kepada-Ku,,Aku mencintai mereka dengan memberikan mereka nikmat2-Ku,,sedang Aku tidak memerlukan mereka..Mereka memancing      kemurkaan-Ku dengan berbagai2 kemaksiatan, padahal merekalah yg paling memerlukan-Ku.
     
Siapa yg datang kepada-Ku , maka ia akan Ku jemput dari kejahuan..Siapa yg berpaling  kepada-Ku, Aku akan memanggilnya dari dekat,,Sesiapa yg meninggalkan sesuatu demi-Ku akan Ku berikan kepadanya lebih dari yg cukup,.Siapa yg menginginkan keredhaan-Ku.
Aku  pun menginginkan akan apa yg diinginkannya,. Siapa yg bertindak dengan  mengandalkan daya dan kekuatan-Ku,,maka akan-Ku lunakkan besi baginya..

Orang yg  mengerjakan maksiat,,tidak akan-Ku buat mereka berputus asa dari Rahmat-Ku,,jika mereka  bertaubat kepada-Ku ,maka Aku akan menjadi kekasih mereka,,sebab Aku mencintai orang yg bertaubat dan mensucikan diri,,.Kalau mereka tidak bertaubat kepada-Ku ,,maka Aku akan  bertindak sebagai dokter merekan,,akan-Ku berikan cobaan kepada mereka dengan berbagai  musibah untuk membersihkan mereka dari berbagai aib.

Dan sesiapa yg lebih mementingkan-Ku dari selain-Ku,,maka Aku akan lebih mementingkannya dari orang lain,,.Satu kebaikan di sisi- Ku adalah senilai sepuluh kali lipat ganda yg sepertinya,,hingga tujuh ratus kali lipat ganda    hingga berkali lipat ganda yg banyak sekali ,Sedangkan kejahatan disisi-Ku adalah bernilai satu.
  
Maka jika ia telah menyesal dan memohon ampun , maka Aku pun mengampuninya,. Aku mensyukuri amal kebajikan yg Sedikit dan mengampuni banyak kesalahan2,.Kasih sayang-  Ku mendahului murka-Ku..Kelembutan-Ku mendahului keputusan-Ku menjatuhkan sangsi.
   
Pemberian maaf-Ku lebih mendahului siksaan-Ku,,Aku lebih pengasih kepada hamba2-Ku daripada kasihnya ibu terhadap anaknya,..

No comments: