Saturday, November 28

Kenapa Tiba2 Tertengok Nur Kasih? Aaaaaa

Alhamdulillah dikurnia Allah nikmat kesihatan. 2 3 hari demam on off. Harap bukan swine flu. Selepas tido lame dan terjaga tengah malam ni, akibat desakan jiwa, tertengok drama favourite Malaysians, "Nur Kasih".

Mesej dalam cerita Nur Kasih tampak jelas iaitu mengajak manusia kembali pada Allah. Walaupun baru satu episod, tapi niatnya nampak seperti itu. Syabas.

And of course plus cerita cinta sket. "Siapa tu bang?" "Nur. Nur Aminah". Hehe. Of course, dunia sekarang kalau takde kaitan ngan cinta memang tak sah.

Takpela, berbalik pada cerita ini, penceritaannya berkisar tentang how two boys of different personalities being brought up.

Atau, kata lainnya, pembentukan Individu Muslim.

Ibunya menganalisis kembali cara Ayahnya membentuk anak2nya dengan melayan secara sama rata regardless of different behaviour of the boys.

"Mungkin kat situ salah kita. Aidil dan Adam tak sama. Kalau kita bagi air kat pokok ni, berbunga. Kalau kita bagi air yang sama banyak kat pokok tu tak berbunga malah layu pulak, sebab dia perlukan tanah kering untuk subur, dia nakkan matahari, kita bagi air."

Walaupun mungkin kena cara dengan Aidil, Adam yang sifatnya berlawanan dengan Aidil mungkin memerlukan cara lain. Each person ada karakter sendiri yang perlu ditangani dengan cara yang unik. Ada yang makan tamparan, ada gak yang tak makan2 saman lepas kena tampar. Rambut sama hitam, hati lain2. Secara sunnatullahnya, Aidil berjaya dibentuk dan Adam pula gagal.

Fitrah. Dunia ini satu fitrah. Kita hidup menjalani satu fitrah, ketentuan yang tetap, jika buat A, dapat B. Jika buat C, dapat D. Jika tak buat A, tak dapat B. Allah tetapkan hukum2nya di atas muka bumi ini, Bumi mengelilingi Matahari, Bulan mengelilingi Bumi, sehari 24 jam. Semuanya ada pattern yang tersendiri.

Itu yang kita nampak secara sains tulen. Malangnya manusia sering melihat dengan sebelah mata. Apakah perihal sains sosial tiada patternnya? Apakah pursuit of bahagia itu tiada formulanya? Apakah cara menjadi kaya itu tiada caranya? Apakah obtaining of love itu tiada skillnya? Apakah jatuh bangun suatu umat manusia itu tiada methodnya? Apakah impian menjadi kekasih Allah itu tiada jalannya?


"Sunnatullah (peraturan Allah) yang telah berlaku semenjak dahulu lagi; dan engkau tidak akan mendapati sebarang perubahan bagi cara dan peraturan Allah itu." (Al-Fath:23)


Dan ramai yang berkata tentang "berubah".


"Memang nak berubah, tapi susah la. Hidayah Allah tak sampai lagi kot."

"Cuba dah ubah, tapi tah la, same je. Tak berubah2 jugak."

"Bagi masa untuk berubah.."

"Aku datang sini untuk berubah, tapi balik kem ni tak de efek pun"


Ya betul hidayah itu milik Allah namun tugas kita untuk mencarinya.

Adakah cukup dengan mencuba? Mungkin tak kena caranya. Mungkin ada yang perlu dikorbankan demi perubahan itu berlaku.

Masa memang diperlukan untuk berubah. Tapi perubahan harus berlaku gradually not instantly. Kerana itu satu fitrah manusia. Manusia berubah secara perlahan2 dan kadang2 tanpa disedari.

Adakah cukup satu tempoh masa yang pendek untuk merubah seseorang? Bukan senang. Rasulullah membentuk gol. muhajirin dalam masa 13 tahun, dan 23 tahun untuk membentuk individu2 yang sanggup mati kerna Islam.


Sebenarnya apa yang kita nak ubah? Perangai? Jiwa? Jasad? Kelakuan? Pemikiran?


Sesungguhnya dalam jasad itu ada segumpal daging. Apabila ia baik, baiklah seluruh jasad. Tetapi, apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasadnya. Ketahuilah itu ialah hati.”

(Bukhari dan Muslim)


Hati. Kita mengubah hati. Kerna hati itu bak kata Rasulullah SAW, Raja bagi diri kita.

Disokong oleh ayatul Furqan:


.. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada dalam diri mereka sendiri ... (Ar-Ra'd:11)


"mengubah apa yang ada pada dalam diri mereka sendiri" merujuk kepada hati.


Tadi kita bercakap tentang fitrah dan pattern2 dalam sains sosial. Jadi, sepatutnya ada kefahaman dalam diri yang dalam mengubah diri ini juga ada patternnya, ada sunnatullahnya, ada fitrahnya.

Seorang yang ingin menjadi cemerlang dalam peperiksaan akan mengikut jejak langkah orang yang cemerlang, siap pergi kursus lagi dengan orang tu. Yang ingin kaya seperti Bill Gates akan mengkaji dan mengaplikasikan cara2 yang digunapakai Bill Gates. Yang ingin memandu laju seperti Michael Schumacher akan belajar skill-skill yang dipunyai Michael Schumacher. Yang ingin handal bermain bola seperti Zinedine Zidane atau Cristiano Ronaldo pasti akan melihat dan mengkaji corak permainan dan skill mereka dan mencuba di atas padang.

Begitu juga dalam mengubah hati. Contoh manakah yang terbaik selain daripada Rasulullah SAW ?


Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang) (Al-Ahzab:21)


Maka seharusnya bagi diri-diri yang ingin memperbaiki diri itu mencontohi, menteladani apa yang dilakukan oleh Rasulullah SAW pada sahabat2 baginda.

and again.


"Sunnatullah (peraturan Allah) yang telah berlaku semenjak dahulu lagi; dan engkau tidak akan mendapati sebarang perubahan bagi cara dan peraturan Allah itu." (Al-Fath:23)


Kalau nak wat air teh. Panaskan air, taruk uncang teh, taruk gula. Dari zaman Hang Tuah sampai sekarang, caranya sama je. Nak kaya dan bolot harta, monopoli. Dari zaman Musyrikin Mekah monopoli tempat sembahan sampai ke British monopoli hasil bumi sampai ke US/Russia monopoli minyak sekarang ni, tak ada beza.

Naiknya satu umat Islam dari zaman Nabi Yusuf sampai ke Ustadziatul Alam Nabi Sulaiman dulu dan turunnya hingga ke paras sifar pada zaman Jahiliyah Mekah, naik semula ketika lahirnya insan yang teristimewa Rasulullah SAW sampai ke Ustadziatul Alam ketika zaman Abbassiyah dan turunnya Islam sekarang ni, dan naiknya Jahiliyah dari era Renessaince sampai ke puncak dunia sekarang. Semuanya melalui cara yang sama, semuanya bermula dari bawah, bermula dari Individu2.

Berubahnya seorang itu menjadi jahat yang asalnya seorang yang saleh pada mana-mana zaman sekalipun ada sunnatullahnya. Dan berubahnya seorang yang jahat menjadi baik dan soleh itu pada mana-mana era pun, mengikut sunnatullah yang tersendiri. Semuanya bermula dari tarbiyah. Tarbiyah yang kuat dari jahiliyah akan membawa seorang itu dekat kepada maksiat maka begitu juga sebaliknya. Tarbiyah yang mantap dari Rasulullah SAW kepada para sahabat2 menjadikan mereka individu yang terutama dan contoh ikutan pada kita.

Kajilah ayatullah. Kajilah sirah. Kerana itulah sumber kekuatan kita.

Akhirkan cerita panjang ini dengan satu ayat,


“Maka sesiapa Yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah petunjuk kepadanya nescaya ia melapangkan dadanya (membuka hatinya) untuk menerima Islam…” (Al-An’am: 125)



Islah Nafsak, Wad'u Ghairak.
Perbaikilah dirimu dan serulah pada Kebaikan.

No comments: