Friday, May 8

Hai Sang Ujian

Kita bertanya : Kenapa aku diuji?

al-Quran menjawab : Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan kami telah beriman,sedangkan mereka tidak diuji?Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka,maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar,dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta.
Surah al-Ankabut ayat 2-3



Kita bertanya : Kenapa aku tak dapat apa yang aku idam-idamkan?

al-Quran menjawab : Boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia buruk bagi kamu dan boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia baik bagi kamu.Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui.
Surah al-Baqarah ayat 216



Kita bertanya : Kenapa ujian seberat ini?

al-Quran menjawab : Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.
Surah al-Baqarah ayat 286



Kita bertanya : Kenapa kita rasa frust?

al-Quran menjawab : Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang-orang yang beriman.
Surah Ali Imran ayat 139



Kita bertanya : Bagaimana harus aku menghadapinya?

al-Quran menjawab : Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan solat, dan sesungguhnya solat itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk.
Surah al-Baqarah ayat 45



Kita bertanya : Kepada siapa aku berharap?

al-Quran menjawab : Cukuplah Allah bagiku, tidak ada tuhan selain daripadanya. Hanya kepadanya aku bertawakkal.
Surah at-Taubah ayat 129



Kita bertanya : Apa yang aku dapat daripada semua ujian ini?

al-Quran menjawab : Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.
Surah at-Taubah ayat 111



Kita bertanya : Aku tak tahan!

al-Quran menjawab : .... dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.
Surah Yusuf ayat 12



Kita bertanya : Sampai bila kita akan merana begini?

al-Quran menjawab : Kerana seseungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.
Surah al-Insyirah ayat 5-6



p/s : copyright orang lain. quran menjawab semua permasalahan kita.

No comments: