Tuesday, June 16

Oooooooooooooo...

Oooooooooooooo...

Berjam-jam berfacebooking boleh? Takpe, untuk eratkan silaturrahim?
Berjam-jam tengok movie boleh? Ala, sekali sekala je kan?

Tidur lewat bergayut ngan pakwe boleh? Takpe ngantuk, asal lepas rindu kan?
Tidur lewat bekerja untuk duit lebih boleh? Takpe penat, asal duit masuk kan?

Nak bangun malam solat tahajud tak boleh. Nak berjaga tengok Champions League?
Nak spend 10 minit mengaji Al-Quran susah. Nak spend sejam tengok drama korea?

Nak solat berjemaah kat masjid/surau tak boleh. Nak pergi lepak kedai mamak?
Nak tengok ceramah/talk mengantuk. Nak tengok gig/konsert?

Sanggup bersusah payah untuk hidup senang kat dunia.
Nak bersusah payah untuk hidup senang kat akhirat?

Nak kejar apa keseronokan dunia? Tak kekal.
Nape tak kejar kebahagiaan akhirat? Kekal.



"Ketahuilah bahawa kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah permainan dan hiburan (yang melalaikan) serta perhiasan, juga bermegah-megah di antara kamu (dengan kelebihan, kekuatan dan bangsa keturunan) serta berlumba-lumba membanyakkan harta benda dan anak pinak; (semuanya itu terhad waktunya) samalah seperti hujan yang menjadikan penanamnya suka dan tertarik hati kepada kesuburannya, kemudian tanaman itu bergerak segar, selepas itu engkau melihatnya berupa kuning; Akhirnya ia menjadi hancur bersepai dan di akhirat ada azab yang berat (di sediakan bagi golongan yang hanya mengutamakan kehidupan dunia itu) dan (ada pula) keampunan besar serta keredaan dari Allah (disediakan bagi orang-orang yang mengutamakan akhirat) dan (ingatlah, bahawa) kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya."
Al-Hadid : 20

3 comments:

pseudotherathosa apophysis said...

betol la tuh.kenyataan kite taw.insaf da dtg.tp kejap je.nafsu..

hishammahir said...

insaf perlu difollow up.
sebab tu perlu reminder.
kawan, solat, dan quran.
nafsu dan syaitan musuh.

Anonymous said...

tupd!! aduh mcm kn panah. menusuk kalbu! (bkn panahan cupid tau)terutama part drama korea tu...huhu

Moga kita semua terselamat daripada fitnah dunia..amin