Monday, April 20

Cerah Kelam Kehidupan

Dunia ni ada dua jalan.
Jalan Allah/Sejahtera/Putih/Haq/Kebenaran (Islam)
Jalan Taghut/Jahiliah/Hitam/Batil/Kekufuran (selain Islam)
Clear.

Allah made it clear.
Ya ayyuhallazi na amanud khulu fissilmi kaffah
Wa LA tattabi'u khutuwati sshaiton.
Innahu lakum 'aduwwummubin.
(Baqarah : 208)

Wahai orang yang beriman,
udkhulu, masuklah ke dalam kesejahteraan (Islam)
secara total, secara keseluruhan.
dan jangan kamu ikut jejak-jejak shaitan
sungguh, ia musuh yg nyata bagimu.

1stly, Allah suruh. Masuklah ke dalam Islam
kepada orang yang beriman?
Bukan ke orang yang beriman tu orang Islam?
Apakah..?
Allah silap ke?
Allah tak pernah silap.
Pesanan sinis Allah buat seluruh umat
yang mengaku beriman.
Ikutlah agamaKu, ad-deen, cara hidupKu secara lengkap.

Dan jangan ikut jejak shaitan.


This verse made it clear.
Islam is the way of life.
and everything other than this,
jahiliah, is not right.

Islam is not just about solah, fasting, hajj and zakah.
It's more than that.
Islam do not oppose changes to the world.
Islam do not oppose entertainment.
Islam do not oppose falling in love.
Islam do not oppose gaining wealth.
Islam do not oppose business.
Islam do not oppose shopping.
Islam do not oppose different thoughts.
Islam do not oppose whatever that is on the earth,
unless it is made clear that it is haraam.

Islam is a guide.
A guide to change the world.
A guide to fall in love.
A guide to gain wealth.
A guide to do businees.
A guide to enjoy shopping.
A guide to have different views and thoughts.
A guide to whatever that is on the earth,
even a guide not to follow the haraam.

Islam is a system from Allah,
to make sure,
all living things live in harmony.
Islam always gives, never takes.

Back to the topic.

Putihnya hidup
Hitamnya hidup
Allah Adil.
Dia bagi pilihan kat kita.
Cuma Dia pesan,
ikutlah yang putih
untuk sejahtera dunia akhirat.

Malangnya.
ramai orang yang bertauhidkan Allah ini.
termasuklah orang-orang beragama samawi (Kristian, Yahudi)
cuba memutihkan yang hitam.

Couple is okay,
Gay is okay,
Riba' is okay,
Judi is okay,
Membazir is okay,
Tak tutup aurat is okay,
lots more yang cuba diputihkan.

Jadilah sekarang dunia yang penuh dengan kekelabuan
yang mengelabukan generasi yang tidak bersalah,
generasi akan datang yang akan menjadi kelabu.

Ramai yang ikut jalan kelabu dan hitam ini,
tidak pernah tenang hidup mereka,
cuba menenangkan dengan hiburan,
arak, seks, melancong, bermewah2an.

Ramai yang mencari ketenangan namun enggan,
ego untuk menyusuri jalan yang putih ini,
yang payah dicari tatkala malam kelam.
Kerana hati gelap dan tidak mahu dibersihkan.

Ketika cerah siang dilimpah dikurnia,
Semakin Ramai yang menjumpai jalan putih ini,
mendapat sekeping prisma, bernama Redha,
dan muncullah, pelbagai warna dari yang putih ini.

Merah, kuning, jingga, hijau, biru, ungu.

Warna-warna indah yang si Hitam dan si Kelabu
tidak nampak.
Betapa indahnya dunia dari warna yang Putih yang satu ini.


Wahai Insan,
bertaqwalah kepada Allah yang Maha Satu.

4 comments:

Ahmad Khalis Nazib said...

tak pernah terpikir pulak aku yang putih tu,banyak warnanya.analogi yang bagus.yang putih itu lebih indah dan menarik,kalau kita mengerti.

moga kita thabat di jalan-Nya.

nass_sare said...

icam... kau tulis ke sume nih?
lama dah tak jumpa kau dah semakin mantap
alhamdulillah....
nanti kalau ada masa kita borak lagi
nak study final sat

hishammahir said...

Khalis: Ni gabungan idea dengan Bai. Semoga kita dua dan ramai lagi akan turut serta merasai warna-warna kehidupan di bawah naunganNya. Betul, yang putih tu indah dan manis, kalau kita berfikir dan memahami.

Moga kekal di jalanNya.

Naser: Alhamdulillah. Semua kerana cinta. hehe.. Manusia kan semacam perak dan emas. Dipilih zaman jahiliyah, dipilih juga zaman Islam. Time bcinta pandai tulis2 kat awek. Dah sedar sekarang ni kena apply untuk agama la.

Good luck final yep!

ferDaus said...

Salam ziarah,
mantap2 akh2 manchester nih..
huhu..
bagus2..
tahniah buat anda yang begitu puitis.
mase 1st time tgk knape mcm tajuk blog nageb?
huhu
dah tau jawapan..
semoga kita terus terpilih memilih jalan putih warnanya.
ameeeen.