Thursday, July 9

Realiti Dunia : Duniaku Yang Indah

Realiti Dunia : Duniaku Yang Indah


Kezaliman.

Zaman Jahiliyah Mekah : Berperang antara kabilah, rompakan barang dagangan, orang-orang yang lemah dizalimi dan dijadikan hamba. Kezaliman merata-merata. Mereka yang zalim lah mempelopori ekonomi dan sanggup berbuat apa sahaja demi kuasa dan harta.

Zaman Sekarang : Berperang sesama kaum, penghapusan etnik, perampasan tanah secara keras, peperangan kerana ekonomi dan sebagainya. Kekejaman dan kezaliman berlaku tanpa sesiapa mampu berbuat apa-apa dan tangan-tangan yang berlaku zalim tidak merasakan diri mereka zalim padahal merekalah penegak kebenaran.


Anak yang derhaka.

Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang daripada keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan ‘ah!’, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun). Dan hendaklah engkau merendah menghinakan diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): “Wahai Tuhanku! Cucurkanlah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.

(Al-Israa’:23-24)


Ibu bapa diabaikan.

Keredhaan Allah terletak pada keredhaan bapa dan kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan bapa.

(Hadits riwayat At-Tirmidzi)

Sebesar-besar (daripada) dosa besar adalah menyekutukan Allah, membunuh manusia, derhaka kepada ibu bapa dan menjadi saksi palsu.

(Hadith riwayat Bukhari)

Zaman Jahiliyah Mekah : Kisah Wail bin Khattab menjadi satu iktibar bagi kita. Seorang yang beriman kepada Allah dan rasulNya namun kerana keirihatian ibu Wail kepada isterinya menjadi penghalang Wail untuk mengucap dua kalimah syahadah ketika nazak. Banyak hadith-hadith yang berkaitan dengan derhaka kepada ibu bapa melambangkan bahawa pada zaman itu sendiri banyak kes derhaka yang berlaku. Kisah Wail tu pun bukan dia layan teruk ibu dia, tapi sebab dia layan isteri dia lebih baik.

Zaman Sekarang : Zaman sekarang bukan main lagi, ibu bapa dilayan bagaikan orang asing, terabai, batin mereka bagai disepak-sepak oleh perbuatan anak-anak mereka yang tak mengenang budi. Boleh tengok sendiri statistik kat bawah ni. 70% daripada 1700 orang tua yang dihantar ke rumah orang tua di hantar oleh anak mereka sendiri.






Arak?

"Wahai orang-orang yang beriman! Bahawa sesungguhnya arak dan judi dan pemujaan berhala dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah (semuanya) kotor (keji) dari perbuatan Syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya."
(Al-Maidah:90)

Zaman Jahiliyah Mekah : Ketika mana turunnya ayat pengharaman arak di Mekah, digambarkan bahawa Mekah itu banjir dengan arak yang mengalir selepas dipecahkan bekas-bekas menyimpan arak. Jika ditafsirkan banjir tu, maka boleh la kita anggap sebagai banyaknya arak ketika zaman jahiliyah, namun sinar Islam melenyapkan walau setitis arak di bumi Mekah.

Zaman Sekarang : Berleluasanya arak di muka bumi Allah ini tak ada siapa dapat halang. Syarikat-syarikat arak mengungguli papan-papan iklan di jalanan. Kilang-kilangnya bersepah-sepah tak kira di mana-mana. Tak kira bukan Islam atau Islam, semuanya minum dan togok air kencing syaitan ini.




Pemakaian tanpa ikut syara'.

“Ada dua golongan ahli neraka yang belum pernah aku melihatnya, iaitu kaum lelaki memegang cemeti seperti ekor sapi yang mereka gunakan untuk memukul orang lain, dan wanita–wanita yang berpakaian tetapi mereka bertelanjang (pakaian tiada menutup ‘aurat kepala dan badan sebagaimana yang diperintahkan oleh agama), yang berjalan melagak menggoyangkan bahu, kepala mereka seperti bonggol unta yang condong. Mereka tidak boleh masuk syurga bahkan tidak boleh menghidu baunya, padahal bau syurga itu sebenarnya dapat dihidu dari jarak sekian, sekian (yang cukup jauh).”

(Hadis riwayat Muslim)



Couple / Pergaulan seperti barat.
Ath-Thabarani meriwayatkan, Nabi saw. bersabda yang artinya,
“Awaslah kamu dari
bersendirian dengan wanita, demi Allah yang jiwaku di tangan-Nya, tiada seorang lelaki yang bersendirian (bersembunyian) dengan wanita malainkan dimasuki oleh setan antara keduanya. Dan, seorang yang berdesakkan dengan babi yang berlumuran lumpur yang basi lebih baik daripada bersentuhan bahu dengan bahu wanita yang tidak halal baginya.”




Zina dan buang anak menjadi-jadi.

Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.
(Al-Isra : 32)

Zaman Jahiliyah Mekah : Perempuan dilayan bagaikan harta, perempuan bertukar-tukar suami, bendera di letak di luar rumah menandakan dia mempunyai suami, jika bendera tiada di depan rumah, maka sesiapa pun boleh men'tackle' mereka untuk dibawa ke kamar. Cara ayah kepada anak ditentukan dengan melihat keseirasan wajah anak mereka untuk menentukan lelaki mana yang perlu memberi nafkah kepada anak mereka. Sekejam-kejam mereka pun hanya anak perempuan yang dibunuh.

Zaman Sekarang : Couple, aurat tak terjaga, maksiat, pegang tangan, laga-laga bahu, hubungan lelaki perempuan tak terjaga, bawak perempuan/laki balik rumah, bertukar-tukar pasangan seks, curang kepada suami/isteri, lahirkan anak sebelum berkahwin, bertukar-tukar pasangan tanpa rasa segan atau malu, seks bagaikan makanan yang perlu dilunaskan, berkhalwat, berkasih bagaikan suami isteri, sumbang mahram, anak dibunuh merata-rata tak kira laki perempuan.



Kalau dicompare oleh akal-akal yang cerdas yang pandai memikirkan baik buruk sesuatu perkara itu, zaman mana agak-agaknya lagi teruk, dulu ke sekarang?

Tak cukup lagi nak menggambarkan betapa runtuhnya umat sekarang ni?

Global economy crisis yang dah meruncing, ekonomi jatuh, mata wang jatuh, korupsi semakin berleluasa, ramai peniaga jatuh muflis, hilang harta, hilang saham, tak pernah secure pun job walaupun graduate dengan 2 different degree. Berjuta-juta orang dibuang kerja di seluruh dunia. Kat afrika lagi la takyah kira, pernah kan tengok gambar orang kurus kering sangat-sangat sampai jelas nampak tulang rusuk minum air. Air ape? Air kencing lembu sebab dahaga sangat-sangat. Bukan orang miskin je stress dengan masalah ekonomi, orang kaya yang dah banyak duit pun stress tension jugak. Ada jaminan ke duit banyak-banyak tu?

Bila dah tension, banyak masalah, kena kutuk hari-hari, ape ramai orang yang tak berfikir buat? Bunuh diri? Tahun 2005 kat U.S.A. 32,000 orang bunuh diri. Maknanya seorang manusia di U.S.A. membunuh diri setiap 16 minit. Boleh bayangkan? Budak umur 7 tahun pun dah pandai nak bunuh diri sekarang ni.

Tak cukup lagi nak menggambarkan betapa runtuhnya umat sekarang ni?

Kenapa ramai yang masih tak sedar dunia sekarang sedang kucar kacir?
Kenapa ramai yang masih tak sedar dunia sekarang sangat kritikal?
Kenapa ramai yang masih tak sedar dunia sekarang memerlukan pertolongan?
Kenapa??

Katak yang dicampak dalam kuali berisi air panas yang menggelegak akan melompat keluar dengan cepat tapi katak yang direndam dalam air yang suam kemudian dipanas secara perlahan-lahan akan mati kepanasan akibat berasa selesa dengan 'kesedapan' hangat air itu.

Samalah seperti manusia. Kita dididik oleh dunia supaya menyenangi kesenangan di dunia, mementingkan dunia serta hak milik kita, meletakkan matlamat kita sekadar di dunia, meletakkan cinta itu satu perkara yang paling penting dalam hidup kita, merasakan bahawa kesenangan hidup di dunia itu amatlah penting. Oleh itu, apa-apa pun yang kita lakukan adalah untuk menjamin hidup kita senang dan selesa. Kuat belajar, kuat bekerja, kuat berniaga, sanggup berbuat apa sahaja untuk duit. Untuk apa? Untuk menjamin kehidupan.

Allah kata :

"Dan tiadalah kehidupan dunia ini, selain dari main-main dan senda
gurau belaka. Dan sungguh kampung Akhirat itu lebih baik bagi orang orang yang bertakwa. Maka tidakkah kamu memahaminya?"

(Al-An'am:32)

Apakah kamu puas dengan kehidupan di dunia sebagai ganti kehidupan di Akhirat? Padahal kenikmatan hidup di dunia ini (dibandingkan dengan kehidupan) di Akhirat hanyalah sedikit.”

(At-Taubah:38)

“Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari Neraka dan dimasukkan ke dalam Surga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.

(Al-Imran:186)

Peringatan-peringatan dari Allah ini sangat jelas bahawa dunia bukan matlamat kita. Namun apabila dunia menjadi tautan hati, hilanglah pegangan dengan tali Allah.

Sekarang. Dah tahu dunia sekarang sangat teruk. Timbul satu persoalan.

Who can save the world?

Obama, the newly elected U.S.A. President?

U.S.A?

Siapa?

".....Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
(Ar-Ra'du:11)

Allah kata bala bencana yang jadi kat dunia ni akibat tangan-tangan manusia sendiri. So, pandai rosakkan, pandai-pandai la baiki sendiri kan? Lebih kurang camtu la Allah cakap.

Kita sendiri yang mesti baiki dunia yang dah porak peranda ni.

Sekarang ni. Satu soalan lagi timbul. Macam mana/Bagaimana?
Macam mana nak mula?
Macam mana nak baiki sistem perundangan yang korup?
Macam mana nak perbetulkan akhlak muda-mudi/orang dewasa yang semakin tak senonoh?
Macam mana nak halang orang minum arak?
Macam mana nak hentikan peperangan dan kezaliman?
Macam mana nak perbaiki dunia ni?

2 comments:

fatin nilisa said...

This is very thought-provoking.I tried not to pose those questions to myself because I'm scared that I don't have the courage or the spirit to do something and make a difference although deep down inside me I know the answers.I really wish I have the courage.

hishammahir said...

Nilisa, courage comes within ourselves and from Allah Himself through iman, through our belief towards Him and the Afterlife. Look at the sahabah, the family of Yaser who never learn how to pray nor they know how to fast but they died in defence of their aqidah. They believe that Allah will help them. In the end, Allah grant them Jannah.

Allah said in the Quran, "O ye who believe! Seek help with patient perseverance and prayer: for Allah is with those who patiently persevere." 2:153

Bace ayat-ayat berikutnya kat surah al-baqarah tu.

I'll explain later on how can we make a difference. But it won't be easy. Rasulullah never find it easy although He's a Messenger from Allah.

Selamat datang ke Manchester nanti.!