Tuesday, April 20

Bayangkan....

Bayangkan masa kat Padang Mahsyar nanti kita tak ada penaung. Manusia yang ketika itu berbogel tak berpakaian, tak ada rasa sedikit pun even nak jeling dekat orang lain, apatah lagi nak pandang lama-lama. Masa kat dunia, yang bertudung pun kalau muka lawa sikit, kita rasa nak pandang, biar la dia berhijab labuh ke, masa kat akhirat tak terasa nak pandang pun sebab apa?

Sebab apa? Sebab kita takut. Cuba ingat balik, masa kita tengah tunggu result SPM or A-Level or even result Exam Uni ni kan, time tu la masa yang paling panjanggggggg sekali dalam hidup kita, rasa tak senang, nak tidur pun susah, terbayang-bayang sampai terbawak-bawak dalam mimpi. Takut nya dapat result yang teruk.

Apatah lagi dekat depan Allah di Padang Mahsyar nanti, tunggu betul Final Result kita. Exam kita yang berjalan sepanjang hidup ni, akan diumum resultnya pada hari tu lepas berpuluh ribu juta tahun tunggu dalam barisan tenggelam dalam peluh2 busuk akibat panasnya matahari sejengkal atas ubun kepala kita. Terseksa dan terus terseksa menanti result kita. Tak rasa takut?

Tak ada lah sesiapa pun dapat menaungi/menolong kita ketika itu. Kalau di dunia, kala kesempitan wang JPA/Mara lambat masukkan elaun, kita mampu meminta pinjam rakan/parents. Ketika di sana kita tak mampu, tak berdaya meminta tolong sesiapa pun. Hopeless. Helpless. Pernah kan korang terasa satu ketika dalam hidup korang, korang tak berdaya nak buat apa-apa pun.

Bayangkan rasa itu, dalam jangka masa berpuluh ribu juta tahun menunggu result kita. Tak tahu lulus ataupun fail. Lulus, gi la syurga, tak lulus, kena heret kena lempar masuk neraka lepas terseksa lama semasa tunggu result tu, lepas kena bantai dalam kubur. Tak mampu buat apa-apa kecuali mereka-mereka yang dinaungi Allah S.W.T.

Sapakah mereka?

RASULULLAH SAW bersabda yang maksudnya:

Sebilangan manusia yang dinaungi Allah di bawah naungan-Nya pada hari kiamat iaitu hari yang tidak ada sebarang naungan padanya selain daripada naungan Allah; di antaranya ialah:

Pemerintah yang adil,

pemuda yang hidupnya sentiasa dalam mengerjakan ibadah kepada Tuhannya (ubudiah),

orang yang hatinya sentiasa terikat dengan masjid,

dua orang yang berkasih sayang kerana Allah di mana kedua-duanya berkumpul dan berpisah untuk mendapat keredaan Allah,

orang yang dipujuk oleh perempuan yang kaya lagi rupawan untuk bersatu dengannya lalu ia menolak dengan berkata: Aku takut kepada Allah!,

orang yang bersedekah secara bersembunyi sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diberi oleh tangan kanannya,

dan orang yang mengingat Allah dengan keadaan tidak ada dalam ingatannya perkara lain, lalu menitis air matanya kerana mengingatkan sifat Jalal dan sifat Jamal Allah.


(Riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah)

Bagaimana kita nak capai ciri-ciri ini? Hanyalah melalui usrah dan tarbiyyah yang berpanjangan dan berkesan sehingga ke akhir hayat. Kenapa usrah dan tarbiyyah? Kerana cara inilah Rasulullah melahirkan para sahabat yang dijanjikan syurga, para syuhada', para solihin, para mukminin. Tanpa tarbiyyah yang penuh ranjau dan dugaan, tanpa jiddiyah kesungguhan yang istiqamah, tanpa keimanan yang sahih, tak mungkin insan-insan yang istimewa di hadapan Allah kerana ketaqwaan mereka ini, memiliki ciri-ciri yang disebut akan dinaungi Allah.

Allah berfirman: "Ini adalah suatu hari yang bermanfa'at bagi orang-orang yang benar kebenaran mereka. Bagi mereka surga yang dibawahnya mengalir sungai-sungai; mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; Allah ridha terhadap mereka dan merekapun ridha terhadap-Nya Itulah keberuntungan yang paling besar".

Muhasabah, dan terus muhasabah.

Pesan ini pada diri. Pesan ini pada diri. Pesan ini pada diri.

Semoga Allah mengampunkan lautan dosa ini.

2 comments:

syaz123 said...

Allah..
terima kasih icam.peringatan.
semoga Allah mudahkan urusan kita nanti allahumma amiinn..

Anonymous said...

You have hit the mark. Thought good, I support.